Chicken Pie



Chicken Pie


Chicken Pie juga adalah antara menu yang senang dibuat, tahan lama dan senang nak pek. Saya selalu bawa kalau pergi ke tempat asing yang mungkin pertama kali rumit nak cari kedai makan halal atau mungkin ke satu tempat dimana kita sampai pada waktu lewat petang. 
Kalau di luar negara, pastri yang dah siap sngt senang diperoleh dari hypermrket spt walmart di US atau Tesco, Aldi di Europe atau mana-mana mart biasa atau halal mart. Kalau di rumah saya biasa buat sendiri pastri. The choice is yours. 




Masakan ini ada dua bahagian. Pertama penyediaan pastri dan kedua filling.
Filling terpulang, nak tukar dengan beef pun boleh. Nak sadin pun boleh.

Pastri
(menghasilkan 4 bekas aluminium saiz 3inci atau satu bekas 8-9inci)

Tepung 1 1/2 cawan diayak.
Butter sejuk beku 125gm dipotong dadu kecil
Veg. Shortening 2 sudu besar (kalau tak de pun, ok)
Gula 1 sudu besar
Garam 1 sudu kecil
Air Sejuk 1/2 cawan

Cara-cara:
Masukkan semua bahan kecuali air dalam mangkuk besar, Ramas sehingga butter menjadi halus dan biarkan sedikit dalam kepingan kecil. Tambah air sedikit demi sedikit sehingga terbentuk doh yang lembut. Simpan selama setengah jam dalam peti sejuk sebelum diguna.
Kalau malas nk gentel.. masuk jer semua bahan dalam food processor. Masukkan air sedikit demi sedikit. Jangan terlebih air, nnt  lembik sangat.

Filling

Ayam 500gm dipotong nipis dan halus.
(boleh juga direbus dulu, kemudian diricik halus)
Carrot sedehana besar 2 biji 
Bawang Holland (kuning) dipotong dadu halus.
Kentang 2 biji sedang
Cendawan 100-200gm
Tepung 1/2 cawan
Susu Kotak 1 cawan
Butter 1 sudu
Garam secukup rasa
Lada hitam 1 sudu teh
Minyak masak 1 sudu besar

Cara Masak

Bawang digoreng hingga layu, masukkan kentang dan carrot. masak hingga setengah empuk, masukkan ayam. Bancuh tepung dengan sedikit air, campurkan ke dalam bahan tadi dikuti dengan lada hitam, garam. susu, butter dan akhir sekali bila hampir masak baru masukkan cendawan. Masak jangan sampai terlalu kering sebab bila kita bakar, nnt filling bertambah kering.


Keluarkan pastri tadi, lenyek nipis (yg ideal dlm 0.3cm, sy agak2 saja ), terap bulat satu setengah ganda besar dari acuan aluminium atau apa2 bekas bulat tahan panas. Satu lagi terap pastri sebesar muka acuan. Buat base pastri  dalam acuan, masukkan filling dan tutup dengan pastri. Klim di tepi , buat slit di tengah guna pisau supaya ada lubang angin. Sapu kuning telur bahagian atas. Bakar dalam ketuhar dengan api sederhana 160-170 selama 50-60 minit.

Saya pasti anda akan bangga dengan hasil air-tangan sendiri. 





Selamat mencuba !

Comments